Thursday, August 26, 2010

Kesedaran Pemeriksaan Mata

Terdapat kajian di US yang dilakukan menunjukkan hanya 1/10 daripada bilangan bayi mengalami masalah penglihatan yang tidak dapat dikesan dari masalah juling hingga barah. Walaupun kebanyakan ibubapa tahu masalah mata memang boleh dikesan walau sebelum umur setahun tetapi hanya 19% dari ibubapa yang mendaftar di American Optometric Association annual Eye-Q Survey menjalankan pemeriksaan mata komprehensif untuk anak mereka. Manakala 33% lagi apabila anak mereka mencecah usia 1-2 tahun dan 26% lagi apabila anak mereka berusia 5 tahun dan lebih.

Seramai 19% ibu bapa mengetahui bahawa barah mata boleh dikesan seawal usia bayi belum setahun lagi dan masalah-masalah lain juga boleh dikesan awal tetapi mereka seolah-olah mengambil sikap sambil lewa sahaja.

Untuk memeriksa mata bayi yang berumur kurang setahun atau untuk kanak-kanak yang belum boleh membaca/bertutur carta biasa yang digunakan untuk pemeriksaan mata tidak boleh digunakan. Optometris akan menggunakan alat tertentu menguji fiksasi mata dan sama ada mata bayi itu boleh mengikut objek yang di tunjukkan pada kaljuan tertentu dan pada jarak tertentu.


Hmmm... itu di Amerika , antara negara paling maju di dunia. Apa pula nasib kanak-kanak di Malaysia? Adakah Ibubapa di Malaysia lebih perihatin mengenai masalah mata anak-anak mereka? Pengalaman peribadi saya sebagai pengamal Optometri sejak tahun 2000 ia adalah amat mengecewakan. Ada sesetengah ibubapa yang menghantar anak mereka untuk melakukan pemeriksaan adalah kerana tahun itu anak mereka mahu menduduki peperiksaan... UPSR/PMR/SPM. bayangkan penderitaan yang terpaksa dihadapi kanak-kanak berkenaan kerana ada sesetengahnya yang sudah mengadu masalah mata sejak dari darjah SATU lagi!!

Sama-sama kita muhasabah diri kita, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan yang mulia ini....
Salam

5 comments:

  1. Hi, do you have any product that can cure Diabetic Retinopathy? because recently I went to optometrist for eye test at Malaya Optical, so, they told me about Diabetic Retinopathy....

    ReplyDelete
  2. Very hard to take care our eye actually.... thats why every year I got to go to Optometrist for check up once.

    ReplyDelete
  3. Nice article! you are right, preventing is better than cure, advice, every year we must have our Primary Eye Care check up at nearly Optometrist, this is a must!

    ReplyDelete
  4. A lot parent are careless to their children, that's why when everything occur, is it late........ I have my friend who staying in China, when his baby were born, it seem normal, but when it come to 3 years old, his baby are blinded already..... parent should take care their children health, especially their eye, advice to bring your child to nearest optometrist centre have eye exam every year, this is no harm, just preventing is better than cure...

    ReplyDelete
  5. Great post and advice! appreciate it! By the way, just would like to tell you guys, Malaya Optical is having their Designer Clearance Sale, and all selected items is discount up to 90%. So, for parent, you may try to bring your child for free primary eye exam too.

    ReplyDelete